AMB CAMES QUE RODEN (78)
Tal com vam
anunciar en l’anterior article, en el qual parlàvem de la violència cap a les
persones amb discapacitat que s’ha manifestat durant tota la història de la
humanitat amb més o menys intensitat i de diferents maneres, en aquesta ocasió
encetarem un repàs dels diferents models que, al llarg dels temps, han intentat
explicar la discapacitat. Farem un esbós dels elements conceptuals essencials
de cadascun d’aquests paradigmes per a apropar-vos a l’evolució del tractament
que s’ha donat a les persones amb discapacitat.
Començarem
pel model tradicional, o de
prescindència, que considerava que les vides de les persones
amb discapacitat no tenien cap sentit. La sentència d’Aristòtil defineix molt
bé aquesta percepció negativa: «Quant a l'exposició o criança dels fills, ha
d'ordenar-se que no es crie a cap defectuós». Les deficiències s’interpretaven
com un càstig diví i, fins i tot, que albergaven connotacions diabòliques. Per
això, en moltes cultures de l’antiguitat, com ja vam explicar, les criatures
que manifestaven alguna discapacitat eren rebutjades i eliminades. Més tard, a
l’Edat Mitjana, ja no se’ls eliminava gràcies al missatge del cristianisme que
s’havia anat difonen des de segles enrere i que deia que també eren criatures
de Déu, tot i que mostraren senyals de càstigs per algun pecat comés. No
obstant, se’ls va continuar excloent de la societat i van ser incloses en els
grups de persones marginades que havien de sobreviure gràcies a les almoines o
a la caritat que començaven a rebre, sobretot, des d’institucions religioses. Curiosament, la mateixa Església que va potenciar hospitals i asils
d’assistència també va engegar la maquinària de la Inquisició , de la qual
van ser víctimes moltes persones amb discapacitat sota l’acusació d’estar
endimoniades.
Els primers
indicis del model mèdic-rehabilitador,
que va substituir al tradicional, es
daten a començaments de l’Edat Moderna tot i que es va consolidar a principis
del segle XX. En aquest model les persones amb discapacitat van esdevenir
«objectes mèdics» i per a justificar les deficiències ja no s’adduïen causes
divines ni diabòliques sinó científiques, i van passar a ser considerades
«malalties» o «absència de salut». Pel que fa als subjectes que les patien, ja
eren vistos com a persones amb possibilitats d’aportar alguna cosa a la
comunitat, però sempre que foren «normalitzades»; és a dir, que mitjançant els
tractaments de rehabilitació es pogueren assimilar a la resta de la ciutadania.
Aquesta perspectiva subestimava les capacitats d’aquestes persones i es
centrava en la discapacitat, que seguia atribuint-se al subjecte. Això va dur a
la seua «institucionalització», a internar a aquestes persones en centres
especialitzats, pensant que era la millor solució per a protegir-les, quan el
resultat aconseguit era una sobreprotecció paternalista que impedia el
desenvolupament de les seues personalitats. El principal mitjà de subsistència
de les persones amb discapacitat era l’assistència social, reservada per a qui
no podia treballar. Cal assenyalar que es continuava subestimant la seua
aportació i potser per això va aparèixer la modalitat de l’«ocupació
protegida».
En el proper
article us parlarem del model social,
en el qual va canviar del tot el concepte dels factors que causen una
discapacitat.
Mar Dalmau Caselles / Cèsar Gimeno i Nebot
(publicat al VOX UJI Número LX. 15/02/2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada