AMB CAMES QUE RODEN (77)
La notícia va saltar als mitjans de
comunicació el proppassat mes de desembre: els clergues comissionats per l'autodenominat
Estat Islàmic per a interpretar i fer complir la sharia (legislació islàmica) van promulgar una fàtua (edicte religiós) a Mosul, la segona ciutat més importànt de
l’Iraq, autoritzant als seus militants a matar els nounats amb síndrome de Down
i malformacions congènites, així com els menors d'edat amb algun tipus de discapacitat.
Tot i l’extrema barbàrie d’aquesta ordre tan macabra, tampoc no havia de
sorprendre tant venint d’un grup que no mostra cap mena de respecte vers els
drets humans. Com ha succeït tantes vegades sota els designis de moviments amb
ideals ultraradicals, les persones amb discapacitat sempre han estat les
primeres víctimes. Adolf Hitler afirmava que la guerra «era el millor moment
per a eliminar als malalts incurables». Les persones amb discapacitats físiques
i mentals eren considerades inútils per a la societat, tota una amenaça per a
la puresa genètica ària promoguda per la ideologia del Partit Nacionalsocialista
Alemany i, per aquest motiu, eren perseguides per a eliminar-les en el marc del
que el nazisme anomenava Aktion T4.
Però la
violència cap a les persones amb discapacitat s’ha manifestat al llarg de tota
la història de la humanitat. Des de l’antiguitat se’ns va considerar éssers
inferiors, que no hi aportàvem res, i per això en quasi totes les
civilitzacions antigues les persones que mostraven algun signe de debilitat
eren apartades de la comunitat, eren abandonades a la seua sort en llocs
inhòspits (deserts, boscos, selves...) o llançades des de penya-segats com, per
exemple, succeïa a Esparta fins la reforma de Pericles (499-429 aC ) que va establir la
seua atenció en centres assistencials. Fins i tot en societats considerades
cultes com ara la grega, en el seu culte a la bellesa i a la perfecció física, s’expulsava
de les ciutats a les persones que tenien alguna «tara» o directament eren eliminades.
A la banda contraria podem trobar posicions com la del judaisme, precursor del
cristianisme, que va entronitzar la dignitat de la persona humana i va establir
com a deure l’atenció a las persones amb discapacitat, tot i que els antics
hebreus creien que els defectes físics eren una marca del pecat. Aquesta visió
també s’ha donat en altres religions. No obstant, en altres cultures se’ls
considerava éssers màgics i fins i tot s’arriba a venerar-los com a
representacions divines.
Com que
pensem que el desenvolupament de la percepció de la discapacitat a través dels
temps és una qüestió interessant, perquè la història sempre ens ha de servir
per a entendre d’on venim i per a encaminar el nostre futur, dedicarem un
proper article a repassar els diferents models de la discapacitat emprats
durant l’Edat Contemporània, sobretot en el segle XX.
Per a finalitzar la columna d’aquest mes
volem manifestar el nostre més ferm rebuig i condemna dels actes criminals dels
assassins que no respecten el dret a la vida en general i de les persones amb
discapacitat en particular. Alhora que reivindiquem el respecte i l’observació
dels Drets Humans, així com el desenvolupament i compliment dels continguts de la Convenció Internacional
sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat en tots els països del món.
Mar Dalmau Caselles / Cèsar Gimeno i Nebot
(publicat al VOX UJI Número LVIII. 18/01/2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada