AMB CAMES QUE RODEN (70)
El cinquè
mòdul del curs teòric i pràctic sobre «Discapacitat, autonomia i vida
independent» que desenvolupa des de la Fundació Isonomia de la Universitat
Jaume I va tractar sobre «Autodeterminació, participació social i participació
laboral». Marta Senent, llicenciada en Humanitats i gerent de l’editorial ACEN,
va dinamitzar les sessions els dies 6 i 27 de maig amb l’objectiu principal que
l’alumnat reflexionara sobre si mateix i sobre la importància de la seua
participació, dins de les seues possibilitats personals, en els cercles socials
i laborals.
La primera classe
va començar parlant de l’autodeterminació, i va ressaltar la importància de
tenir consciència de nosaltres mateixos, mitjançant el plantejament de les següents
qüestions: Qui som? Quines capacitats tenim? Quines coses no podem fer o ens
resulten molt complicades? Què és el que ens agrada fer? Així mateix hem de ser
conscients de tot allò que ens envolta: la família, les amistats, l’entorn en
què vivim, en quin moment històric ens trobem i quina és la nostra situació
econòmica, i potser el més important, saber comunicar tot això a les altres
persones. Pel que fa a la participació social es va assenyalar la seua rellevància
i es van indicar els diferents àmbits en els quals hi entra en acció (el cercle
familiar, el de les amistats, el de les persones conegudes…) i espais on es fa
efectiva com són associacions, ONGs, llocs d’entreteniment i d’oci, etc.
D’altra banda, es va comentar com les noves tecnologies poden ajudar a reforçar
la participació social i com és d’important que les persones amb diversitat
funcional ens esforcem per a aconseguir-la. Pel que fa a la participació
laboral, es va dir que s’havia de tenir present tot allò exposat fins a aquell
moment, doncs, tant l’autodeterminació com el grau de participació social que
tinguem influiran de manera directa en la nostra participació laboral.
Evidentment, el nivell d'estudis i de formació reglada és fonamental a l’hora d’optar
a un treball, així com tenir la seguretat que sabrem desenvolupar-lo. Així
mateix és important conèixer els canals més efectius per a dur a terme una recerca
d’ocupació.
L'exposició
teòrica de Marta Senent es va combinar amb la participació activa de l'alumnat
que va aportar-hi els seus propis coneixements i experiències, amb la qual cosa
van enriquir els resultats del curs. En referència a la segona sessió d’aquest mòdul,
va ser una classe pràctica de com redactar un currículum implementant tot allò aprés
en la classe teòrica, per a posteriorment fer que cada alumna i alumne elaborara
el seu. A més també es va indicar la conveniència d’acompanyar el currículum
amb una carta de presentació adreçada a l’empresa/entitat on es vol treballar,
perquè en aquesta es poden destacar les capacitats pròpies i detallar els tipus
d’adaptacions que calen per a desenvolupar amb garanties i eficiència el
treball al qual s’opta.
Per a posar-hi punt
final, Marta Senent i María José Ortí, membre de l’equip de coordinació de la
Fundació Isonomia, van posar en pràctica un role
playing escenificant diversos comportaments que es poden trobar per part de
les persones que puguen fer una entrevista de treball i que en ocasions poden ser
fins i tot ofensius pel seu desinterès, manca d’atenció, etc. Per això cal un
bon ús de la intel·ligència emocional i de les habilitats socials, aspectes
tractats en altres mòduls del curs.
Mar Dalmau Caselles / Cèsar Gimeno i Nebot
(publicat al VOX UJI Número XLVII. 08/06/2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada