AMB CAMES QUE RODEN (69)
Les
habilitats socials permeten relacionar-se amb altres persones sense dificultats
i que d'aquesta interrelació deriven resultats bons i que beneficien a tots els
subjectes que intervenen en tal tracte o connexió social. És a dir, habilitat
social es tot comportament o conducta que porta a una persona a manifestar-se i
interrelacionar-se d'una manera adequada i eficaç. El quart mòdul del curs
teòric i pràctic sobre «Discapacitat, autonomia i vida independent», que es va
impartir els dies 15 i 22 d’abril, tot just es va dedicar a les «Habilitats socials, l’autonomia personal i l’autoregulació»,
i la primera sessió va estar a càrrec de l’equip de la Fundación ASMI de Zafra
(Badajoz), entitat que col·labora amb la Fundació Isonomia en el
desenvolupament d’aquest curs a Extremadura.
Les
habilitats socials s’adquireixen, no són innates, es van aprenent les diferents
pautes socials com a subjectes humans i socials, des de la més íntima
interrelació fins a portar-la a la macrosocial. D’una banda estan les
habilitats motrius i d’una altra les socials que fan que ens relacionem de
manera correcta amb el nostre entorn, com són per exemple aquelles referides a
la cura del nostre cos, l’alimentació, la neteja de la llar, etc. Tots aquests
hàbits bàsics es van adquirint i capaciten per a manejar-se tant en àmbits
privats com en públics, constituint la base de l’autonomia personal que s’ha de
promoure des de l’instant que naixem, ja que es tracta de la capacitat o
condició de desenvolupar tasques d’una manera independent que permetrà que el
nostre desenvolupament personal i social no depenga d’altres persones.
Amb la
primera activitat proposada, que consistia en la realització d’un treball
manual fet en equip, es va fer palesa la importància de la comunicació tant
verbal com no verbal en la pràctica de les habilitats socials, així com de
l’assertivitat i l’empatia. A continuació, amb la representació del conte
«L’aneguet lleig», es va ressaltar la importància de l’autoestima i la
positivitat de la diversitat, perquè ser diferents no ha d’implicar res
negatiu.
La segona
sessió de l’esmentat mòdul la va impartir María José Ortí, psicòloga i membre
de l’equip de coordinació de la Fundació Isonomia, que va repassar els temes
tractats en mòduls anteriors. Va recordar la filosofia de la vida independent, entesa
com la capacitat individual de prendre les pròpies decisions, cosa que també
poden fer les persones amb una discapacitat important si compten amb
l'assistència personal i altres recursos que necessiten per a assolir el
control de les seues vides. Així mateix va revisar els avantatges que aporten
les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), alhora que va recomanar la visita al web www.pantallasamigas.net,
una iniciativa que promociona l'ús segur i saludable de les noves tecnologies i
el foment de la ciutadania digital responsable en la infància i l'adolescència;
tot seguit es projectar alguns vídeos molt instructius sobre la prevenció del ciberassetjament,
la ciberextorsió, etc., que es poden produir per revelar les nostres
contrasenyes, compartir fotos compromeses o qualsevol altra dada personal amb
gent que després pot usar-les per a fer-nos mal. Després va recordar la importància del bon control de la intel·ligència
emocional i va fer un repàs de les sis categories d’emocions bàsiques que tenen
una finalitat adaptativa i que són felicitat/alegria, tristesa, empipament/ira,
sorpresa, por i disgust/fàstic. Finalment, va fer un repàs a les habilitats
d’autonomia personal, habilitats socials i habilitats d’autorregulació.
Un aspecte molt positiu que s’ha notat en l’alumnat que participa en el
curs és que, amb el pas de les sessions, ha augmentat la seua capacitat per a
preguntar sobre aquelles qüestions que no tenen prou clares, així com la d’exposar
les seues opinions crítiques.
Mar Dalmau Caselles / Cèsar Gimeno i Nebot
(publicat al VOX UJI Número XLVI. 26/05/2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada