Benvingudes sigueu totes les persones que visiteu aquest racó i que llegiu els nostres escrits.

divendres, 5 de juny del 2009

Plataforma de Castelló en defensa de la Llei 39/2006
de promoció de l’autonomia personal i atenció
a les persones en situació de dependència

E-mail: castello.autonomiadependencia@gmail.com

MANIFEST CONSTITUENT

“La present Llei té com a objecte la regulació de les condicions bàsiques que garantisquen la igualtat en el dret subjectiu de ciutadania a la promoció de l’autonomia personal i l’atenció a les persones en situació de dependència en els termes establerts per les lleis, mitjançant la creació d’un Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència, amb la col•laboració i participació de totes les Administracions Públiques i la garantia per l’Administració General de l’Estat d’un contingut mínim comú de drets per a tots els ciutadans en qualsevol lloc del territori de l’Estat Espanyol” (Llei 39/2006, Art. 1r. Objecte de la Llei.-1).

La Llei reconeix un nou dret de ciutadania a Espanya, universal, subjectiu i perfecte: El dret a la promoció de l’autonomia personal i l’atenció a les persones en situació de dependència, mitjançant la creació del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència. Fou publicada el 15 de desembre de 2006 i entrà en vigor l’1 de gener de 2007. Des d’aleshores, segons les previsions, haurien d’haver-se valorat com a grans dependents 20.000 valencianes i valencians, tan sols durant 2007, i estar ja rebent les prestacions previstes en la Llei. Al llarg de 2008 i 2009 han de ser valorades més de 16.000 persones amb dependència severa i profunda i rebre les prestacions que la Llei contempla.

És responsabilitat de les Administracions Públiques promoure i dotar els recursos necessaris per a fer efectiu un sistema de serveis de qualitat, garantistes i plenament universals; per això es crea el Sistema per a l’Autonomia Personal i Atenció a la Dependència (SAAD), que ha de ser desenvolupat mitjançant la cooperació interadministrativa que exerceix el Consell Territorial del SAAD, sota la responsabilitat en la gestió i en la seua implementació de les Comunitats Autònomes. Correspon, per tant, a la Generalitat Valenciana les funcions de planificar, ordenar, coordinar i dirigir els serveis per a la seua eficient aplicació.

L’experiència a les comarques de Castelló, com a la resta de la Comunitat Valenciana, des de l’entrada en vigor de la Llei deixa en evidència la nul•la voluntat de la nostra Administració Autonòmica en la implementació correcta de la mateixa, tal com la ciutadania mereix i l’ètica política i la legalitat exigeixen. Per la seua escassetat en la dotació de recursos per a la seua adequada aplicació, per la seua descarada lentitud administrativa, i per la seua singular manca de transparència i sensibilitat davant la ciutadania necessitada del recursos previstos en la mateixa.

En aquest context, i front a l’alarmant panorama que suposa la vulneració de drets bàsics de ciutadania, hom crea la “Plataforma de Castelló en Defensa de la Llei de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència”, que naix amb l’objectiu de reivindicar la seua adequada aplicació, tot posant l’èmfasi en l’organització dels procediments per a l’obtenció de la prestació que en cada cas correspon. La mateixa està constituïda per Associacions i Col•lectius de persones en situació de dependència, Associacions de Professionals, Agents Socials (sindicats) i per ciutadanes i ciutadans que directa o bé indirectament necessiten dels serveis i prestacions que disposa la llei (familiars, cuidadores i cuidadors, etc.). Així mateix, participen també aquelles persones i/o col•lectius, associacions o entitats ciutadanes que per solidaritat i sentit de la justícia desitgen col•laborar amb les finalitats de la Plataforma.


Per tot això, la «PLATAFORMA DE CASTELLÓ EN DEFENSA DE LA LLEI 39/2006 DE PROMOCIÓ DE L’AUTONOMIA PERSONAL I ATENCIÓ A LES PERSONES EN SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA» dirigirà les seues accions principalment a:

1. Reivindicar públicament l’acompliment de la Llei en tots els seus termes.

2. Requerir de les Administracions Públiques, en la seua responsabilitat, un finançament adequat i suficient que garantisca els recursos i Serveis Socials necessaris.

3. Vigilar i exigir el compliment dels terminis legals en les valoracions i prescripcions (PIA, Pla d’Atenció Individual) i en la regulació de les prestacions i compatibilitats.

4. Informar al respecte de la cobertura, els serveis i les prestacions que ofereix la Llei a les persones en situació de dependència, les seues famílies, i, en el seu cas, cuidadores i cuidadors.

5. Promocionar que s’aplique la perspectiva de gènere en totes les actuacions derivades de la implementació d’aquesta Llei i reclamar que se complisca en aquelles en què ja està prevista, a fi d’aconseguir la igualtat real entre dones i homes.

6. Instar a que se desenvolupe la prestació d’assistència personal prevista en la Llei i que se perfile de manera adequada la figura de la o de l’assistent personal, que no s’ha de confondre amb la de cuidadora o cuidador.

7. Demanar que s’incidisca, de manera especial, en l’aspecte de la promoció de l’autonomia personal amb l’objectiu final que totes les persones amb diversitat funcional (o discapacitat), cadascuna des de les seues circumstàncies vitals, puguen assolir, amb l'ajuda dels recursos humans i els productes de suport que es precisen, una vida independent entesa com la igualtat d’oportunitats a l’hora de poder prendre totes les decisions que afecten les seues vides.

8. Fer, en col•laboració amb l’Observatori Valencià de la Dependència, el seguiment de la implantació de la Llei.

9. Donar suport a les associacions i persones en situació de dependència, familiars i cuidadores i cuidadors, en les gestions i reivindicacions vinculades amb l’eficaç aplicació de la Llei.

10. Treballar conjuntament amb altres Plataformes i Col•lectius de ciutadanes i ciutadans que existisquen a la Comunitat Valenciana, en defensa de la Llei.

11. Realitzar actes informatius i de sensibilització social (jornades, simposis, etc.), així com mobilitzacions ciutadanes en el cas d’incompliment del que està establert en la Llei.

12. Fomentar l’ús del llenguatge no sexista, tant a nivell d’expressió oral com escrita, en totes les activitats i accions relacionades amb l’esmentada llei, així com la utilització de la denominació persona amb discapacitat per tal d’eradicar d’una vegada altres mots que ofenen la dignitat humana, alhora que se promourà la introducció de l’apel•latiu persona amb diversitat funcional termini que elimina la negativitat i que no diu que ningú siga inferior.

13. Fonamentar totes les accions i activitats de la Plataforma en el model social de la discapacitat, basat en els drets humans i la igualtat d’oportunitats, i en el qual queda evident que la discapacitat no és un fet inherent a la persona que la manifesta sinó que la crea la societat amb les barreres físiques i socials que dificulten o impedeixen el seu desenvolupament.

Castelló de la Plana, a 28 d’abril de 2009.