AMB CAMES QUE RODEN (85)
La darrera
setmana del proppassat mes de setembre es va commemorar la Diada Internacional
de les Persones Sordes instituïda per les Nacions Unides el 28 de setembre de
1958. La sordesa és una diversitat funcional invisible. Si ens trobem algú caminant
amb ulleres fosques i bastó blanc, o acompanyat d’un gos pigall, deduïm de
seguida que té una discapacitat visual i és molt probable que li preguntem si
necessita ajuda per a creuar el carrer. Les persones sordes, en canvi, no manifesten
cap símptoma que faça visible el seu dèficit auditiu, per la qual cosa ningú ho
adverteix fins que els parla.
Els obstacles
més importants que dificulten la vida diària de les persones amb sordesa són les
barreres de comunicació que limiten la seua capacitat de relacionar-se amb
l'entorn. La manca d’audició i, en la majoria dels casos, el fet de no poder
comunicar-se oralment fan que aquesta part de la població, que té els mateixos
deures i drets que la resta de la ciutadania, patisca discriminació en la quasi
totalitat dels espais públics i que resten aïllades en un món paral·lel en què
el silenci s’imposa. Un fet prou habitual com és quedar-se dins d’un ascensor
encallat entre dues plantes, per a una persona sorda pot esdevenir angoixant
perquè no pot escoltar si des de l’exterior li estan parlant; o en alguna situació
d’emergència, en què es donen instruccions d’evacuació a través de megàfons, la
seua vida pot córrer perill per no assabentar-se d’allò que està passant.
La nostra és una
societat bàsicament «oïdora» i una mostra d’això és que una bona part dels
mitjans usats per a transmetre informació són auditius. Per tant, la informació
que els arriba a les persones amb sordesa és mínima. En certa manera, es pot
pensar que Internet ha facilitat el seu accés a la informació i ha millorat les
possibilitats de relacionar-se socialment, però s’ha de tenir en compte que a
moltes d’aquestes persones, per les seues circumstàncies, no els resulta gens
fàcil adquirir els coneixements necessaris per a entendre idees abstractes, per
exemple.
Com succeeix
amb tants altres col·lectius amb necessitats especials, no es tenen sempre
presents –ni en tots els àmbits- les mesures que millorarien la qualitat de
vida de les persones que no poden escoltar els sons i els sorolls que es
produeixen al seu voltant. Una de les actuacions que s’hauria d’implementar és
la presència d’intèrprets de llengua de signes en tot tipus de serveis i
centres d’atenció a la ciutadania (hospitals, centres de salut, jutjats...);
llocs que haurien d’aprofitar els avantatges de les noves tecnologies més del
que fan actualment. Incloure el Whatsapp o la possibilitat de connectar-se per
Skype amb una o un intèrpret, són mostres de com de senzill pot ser de vegades aplicar
mesures que no representen fortes inversions econòmiques i que significarien
millores de l’accessibilitat d’aquesta part de la ciutadania. Només hi cal
conèixer la necessitat i aplicar la ferramenta.
Així mateix
la subtitulació de tots els programes de televisió i la interpretació en llengua
de signes dels noticiaris, com ja fa alguna cadena, haurien d’estar establides
per normativa. Les diverses llengües de signes que s’usen arreu del món han de
tenir la mateixa consideració, respecte i promoció que les llengües parlades, i
haurien d’estar presents en els centres d’ensenyament com un idioma més.
Com ens diu
una companya intèrpret, que ens ha assessorat en la redacció d’aquest article,
és tracta de fer visual allò que és auditiu.
Mar Dalmau Caselles / Cèsar Gimeno i Nebot
(publicat al VOX UJI Número LXXV. 24/10/2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada