AMB CAMES QUE RODEN (62)
El proppassat
dia 15 d’octubre la Comissió per a les Polítiques Integrals de la Discapacitat
del Congrés dels Diputats va aprovar una proposició no de llei en la qual insta
al Govern a reconèixer dins de les qualificacions professionals la figura de
l'assistent personal recollida en la Llei 39/2006, de 14 de
desembre, de Promoció de l’Autonomia
Personal i atenció a les persones en situació de dependència.
Per a qui sou
aliens al món de la diversitat funcional, us explicarem que l’assistència
personal és un dels recursos bàsics perquè les persones que manifestem una
discapacitat que comporta una dependència –és a dir, les que necessitem ajuda
d’altres per a dur a terme activitats bàsiques de la vida diària- puguem
desenvolupar els nostres quefers de cada dia com ho fa la resta de ciutadania.
Qui treballa prestant assistència personal no és una persona que cuida sinó que
assisteix a una altra en les coses que no pot fer per si mateixa i sempre
segons les indicacions d’aquesta.
Fins ara hi
ha un buit legal que complica la contractació d'aquest tipus d'assistència
perquè la qualificació professional d'assistent personal no té un perfil
reconegut oficialment. Aquesta proposició aprovada per la Comissió, que va
estar presentada pel Partit Popular i que va comptar amb el suport de
Convergència i Unió, declara que «s'està produint una situació d'inseguretat
jurídica i laboral, que influeix en les escasses contractacions (de l'assistent
personal) realitzades». Així mateix s’indica que les dones i homes que es
dediquen de manera professional a les tasques d'assistència es troben en un
règim de treball que no és conforme amb el seu desenvolupament laboral diari,
ja que s’han d'acollir a convenis professionals dins del sector que no
s'ajusten al seu perfil de treball.
És evident
que cal regular la figura de l'assistent o assistenta personal perquè tant els
treballadors i les treballadores que ja es dediquen o vulguen dedicar-se en el
futur a aquest treball, com aquelles persones en situació de dependència que
les vulguen contractar, disposen d'un marc legal específic, tant en l'àmbit
jurídic com en l'àmbit laboral. Però, a més d’això, és fonamental també que s’establisquen condicions menys rígides per a accedir a les
prestacions econòmiques per a contractar assistència personal, derivades del
desplegament de l’esmentada Llei –mal anomenada- de dependència, i que en
l’actualitat limiten massa el sector de població afectada que pot
sol·licitar-les.
L’assistència
personal, si s’acompleixen tots els drets de les persones treballadores
(cotització, horaris laborals, vacances, etc.), resulta molt cara de mantenir i
resta fora de l’abast de la majoria de persones que la necessitem si no rebem
alguna mena d’ajuda per a la seua contractació. No obstant, s’ha de tenir en
compte que, segons indiquen estudis realitzats, l’assistència personal pot
resultar més econòmica que una plaça en una residència per a persones amb
discapacitat en situació de dependència; a més de la rendibilitat social que
comporta, perquè amb l’assistència personal les dones i homes amb diversitat
funcional poden residir en els seus domicilis, incloses en els seus barris. I
això també fa que aquestes persones seguisquen aportant riquesa a la societat,
creant llocs de treball, desenrotllant les seues activitats i consumint com la
resta de ciutadania.
Mar Dalmau Caselles / Cèsar Gimeno i Nebot
(publicat al VOX UJI Número XXXIII. 27/10/2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada